lördag 2 juli 2011

Värde - fullt!

Efter några dagars studie av den internationella företagsamheten gör jag följande reflektioner.

Samma produkt - olika priser.
En liten flaska vatten kostade 0,5 landsvaluta i kvartersbutiken, 1 på en större butik, 2 på strandbaren och 4 på den fina restaurangen. Helt klart är det tillgång, efterfrågan, miljö och behov som styr prissättningen.
Stora likheter med värdet på ett företag, säljaren har sin syn, köparen har sin, köparens rådgivare har sin och vi som gjort den djupa undersökningen tycker att vår bild är den sanna.

En produkt - förhandlingsbart pris.
Vi är ute på promenad och en vänlig herre bjuder in oss till en visning av inte alltför billiga produkter. En karismatisk säljare/ägare visar oss hans produkter och till slut finns det tre kvar som vi gillar, vi fastnar till slut för en som givetvis betingar det högsta priset. Pust! Efter lite dividerande fram och tillbaka om ett mot bud ber vi att få sova på saken och återkomma dagen därpå. Till slut kom vi överens om ett pris som var sänkt med närmare 40 %.
Så är det också i våra uppdrag, vår uppgift som förmedlare är att finna det pris som är acceptabelt intressant för både en säljare och köpare att enas om.
Det lönar sig m a o alltid att ge ett seriöst bud när man vill göra affärer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar